Beat
In Beat
heb ik geprobeerd met eenvoudig materiaal zo direct en duidelijk mogelijke muziek te componeren. Je moet kunnen voelen waar die muziek over gaat zonder dat daar veel bij hoeft te worden uitgelegd. Maar Beat
gaat in ieder geval over ritme. Het stuk heeft een strakke, en tegelijkertijd verende doorgaande puls die vanaf het begin onontkoombaar aanwezig is. In al zijn directheid is de timing in de compositie heel subtiel. Als die timing klopt genereert de muziek haar eigen dwingende kracht.
Pianist Ralph van Raat zei het volgende over het stuk:
Beat is een werk dat absoluut eigentijds is, en in geen enkel ander tijdperk geschreven had kunnen worden dan in dit actuele, high-tech en nieuw spirituele tijdperk: Beljon deinst niet terug voor consonante intervallen als de terts en het octaaf, en de ritmiek van het stuk verraadt duidelijke invloeden van de hedendaagse popmuziek als een soort hyperactuele Stravinsky, met name de beatmuziek. Bovendien doet de terrassendynamiek van het werk sterk denken aan onze zap-cultuur. Ondanks alles is dit werk als een klassieke compositie volledig genoteerd en geproportioneerd. Het is idiomatisch voor het instrument, met pianistische overpak-technieken, middenpedaal-technieken en handkruisingen, die hun wortels hebben in de romantische muziek.